Як допомогти розвиватися дитині з дисграфією (порушенням письма)
Чому моя дитина не читає книжок? 5 основних батьківських помилок
Інтернет і безпека дітей у ньому
Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей. Завдяки інтернету діти шукають необхідну інформацію до уроків, завантажують музику та фільми, переглядають пошту, спілкуються з іншими користувачами Інтернету. Комп’ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.
Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі.
Чим приваблює інтернет дітей?
· Різноманітним спілкуванням.
· Втамуванням інформаційного голоду.
· Пошуком нових форм самовираження.
· Анонімністю і віртуальною свободою.
· Відчуттям спільності та приналежності до групи.
В Інтернеті дитина також легко вразлива, як і в реальному світі. Дуже важливо, щоб батьки знали, як і від чого необхідно захистити її.
Під час використання Інтернету дітьми можливі такі ситуації, які загрожують як безпеці комп’ютера, так і особистій безпеці дитини:
- виготовлення, розповсюдження та використання матеріалів зі сценами насильства над дітьми (в більшості випадків – сексуального);
- наполегливе «чіпляння» в мережі, розмови на теми сексу, насильства, «зваблення»;
- показ невідповідних віку, нелегальних та шкідливих матеріалів, що впливають на психіку, приводять до фізичної шкоди;
- переслідування і залякування;
- виманювання інформації про дитину та сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу;
- розсилка комп’ютерних вірусів;
- небажана реклама, в тому числі спливаючі вікна та рекламні програми;
- неконтрольовані покупки через Інтернет-магазини тощо.
До переліку інтернет-загроз ще відносять:
· комп’ютерну залежність;
· розходження між реальним «я» і своїм інтернет-образом;
· доступ до небажаного контенту (дорослий контент);
· інтернет-шахрайство.
На чому проколюються українські діти в Інтернеті?
· Побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю чи тютюну, хоча б раз пробували їх купити – 28%.
· Готові переслати свої фотографії незнайомцям в мережі – 28%.
· Періодично потрапляють на сайти для дорослих – 22%.
· Без вагань погоджуються повідомити інформацію про себе і свою сім’ю (місце проживання, професію і графік роботи батьків, наявність в будинку цінних речей) – 17%.
· Відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх, не звертаючи уваги на їх вартість – 14%.
· Намагалися купити наркотики – 11%.
Поради батькам щодо безпечної роботи в Інтернеті:
- постарайтеся включити роботу на комп’ютері у число справ, якими ви займаєтеся всією сім’єю;
- подбайте про те, щоб комп’ютер стояв не в дитячій кімнаті, а в кімнаті дорослих;
- заохочуйте своїх дітей обговорювати з вами свій онлайн-досвід, особливо його тривожні та небезпечні аспекти;
- сформулюйте правила, які вказують, що вашим дітям дозволяється робити в Інтернеті, а що ні;
- використовуйте спеціальні дитячі пошукові машини;
- створіть сімейну електронну скриньку, щоб не дозволити дітям мати власні адреси;
- навчіть дітей на завантажувати файли, програми або музику без дозволу батьків;
- при спілкуванні в чатах, використанні програм миттєвого обміну повідомленнями, використанні онлайн-ігор та в інших ситуаціях, коли необхідна реєстрація, не можна використовувати реальне ім’я, треба обрати реєстраційне ім’я, що не містить ніякої особистої інформації;
- не повідомляйте про себе та про свою родину приватну інформацію (ім’я, вік, адресу, номер телефону, місце роботи, улюблене місце прогулянки тощо);
- не висилайте незнайомим людям фото;
- проводьте бесіди з дітьми про їх друзів в Інтернеті так, ніби мова йде про друзів у реальному житті;
- не зустрічайтеся з людьми, з якими познайомилися в Інтернеті;
- не вірте всьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі;
- обмежуйте свій час роботи та ігор в Інтернеті;
- ви повинні знати, чим займаються ваші діти, коли сидять біля комп’ютера;
- не робіть «табу» із питань статевого життя, оскільки в Інтернеті діти можуть легко натикнутися на порнографію або сайти «для дорослих»;
- обговоріть проблеми та наслідки мережних азартних ігор, їх можливий ризик, пам’ятайте, що діти не можуть грати в ці ігри відповідно до законодавства;
- не відповідайте на спам-повідомлення;
- не ображайте інших в Інтернеті, поважайте час та можливості інших;
- якщо опиняєтеся в складній ситуації, поговоріть з ким-небудь з близьких;
- далеко не все, що можна прочитати та побачити в Інтернеті – правда. Опублікувати інформацію в Інтернеті, як і створити власний сайт, може абсолютно будь-яка людина і при цьому ніхто не буде контролювати, наскільки правдива інформація, що розміщена там;
- в реальному житті як і в Інтернеті немає різниці між неправильними та правильними вчинками.
Не забувайте, що Інтернет – чудовий засіб спілкування, особливо для сором’язливих дітей, які відчувають складнощі у спілкуванні. Адже ані вік, ані зовнішність, ані фізичні дані тут не мають ані найменшого значення. Однак цей шлях веде до формування Інтернет-залежності. Усвідомити цю проблему досить складно до тих пір, доки вона не стане дуже серйозною. Та й факт наявності такого захворювання як Інтернет-залежність не завжди визнається.
Надання переваги віртуальному світу перед реальним справляє негативний вплив на психіку і здоров’я дитини та може погіршити не тільки зір, поставу та сон, але й викликати тривожність, дратівливість, соціальну дезадаптованість і узалежнену поведінку.
У цілому ризик високий для будь-якого віку, проте для молодших груп ризик потрапити на он-лайн загрози не з власної волі вищий. Тому увага батьків до інтернет-безпеки дітей є дуже важливою.
Небезпеки, які постають перед дітьми при підключенні до Інтернету, є серйозними, але було б недоцільно повністю заборонити дітям вихід в Інтернет, оскільки всесвітня мережа стає важливою частиною багатьох аспектів повсякденного життя. Тому при роботі в мережі важливо бути обережними та використовувати засоби безпеки.
Можливе встановлення на комп’ютер спеціально створених програм-фільтрів, які переривають перебування дитини в мережі при наборі слова, на яке встановлено заборону. Та ці фільтри недосконалі, і школярі не зможуть отримати додаткову інформацію з багатьох тем. Існують також інші фільтруючі програми, що блокують роботу комп’ютера кожен раз, коли учень вводить свої особисті дані. Отже, дитина не зможе підписати свою роботу на конкурс освітніх Інтернет-проєктів. Таким чином використання фільтрів вирішує проблеми онлайн-безпеки дітей в Інтернеті лише частково.
І все ж комп’ютер – це наше майбутнє. Робота на ньому навчає дітей новому способу, простішому і швидшому, здобуття і обробки інформації.
Коментарi